خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





مهارت های نگارش خبر

     

    نگارش خبر توانائى‌ها و مهارت‌هاى ويژه‌اى دارد کهتوجه به آنها ضرورى است:

     

     

     

    و ارقام" href="http://www.aftabir.com/entertainment/communications/inform/editor_media/news_write_proficiency2.php#numbers" rel="nofollow">نوشتن آمار و ارقام

     

     

    با فنون خبری" href="http://www.aftabir.com/entertainment/communications/inform/editor_media/news_write_proficiency.php#technic" rel="nofollow">آشنائی با فنون خبری

     

    و عبارات" href="http://www.aftabir.com/entertainment/communications/inform/editor_media/news_write_proficiency.php#words" rel="nofollow">به‌گزینی کلمات و عبارات

     

    تسلط بر موضوع خبر

     

     

    خبرنگار بايد در زواياى گوناگون موضوع خبر مطالعه وآگاهى کافى داشته باشد تا بتواند خبر مستحکم و استخوان‌دارى را تهيه و تنظيم کند،بى‌شک بدون آگاهى از کمّ و کيف يک رويداد، نمى‌توان دربارهٔ آن خبر مناسبى تهيه کردو خبرنگاران بايد هميشه قبل از تهيهٔ رويداد، در صورت امکان، اندوخته‌هاى خد رادربارهٔ موضوع آن افزايش دهند.

     

     

    آشنائى با فنون خبرى

     

     

    خبرنگارى از جمله حرفه‌هائى است که به آگاهى‌ها،مطالعات و توانائى‌هاى خبرى خاصى نياز دارد و به يقين بدون علم و به آنها، امکانتهيه خبر ميسر نخواهد بود و خبرنگاران بايد تلاش کنند که از آخرين دستاوردهاى علمىدر زمينهٔ ارتباطات جمعى و شيوه‌هاى خبر آگاهى پيدا کنند.

     

     

    تندنويسى

     

     

    بسيار اتفاق مى‌افتد که ضبط مصاحبه‌ها يا مطالبى کهجنبهٔ خبرى دارند امکان‌پذير نيست که بتوان دوباره آن را از نوار پياده و تنظيمکرد. از اين‌رو فقط مى‌توان با سرعت در نوشتن اين‌گونه خبرها را به هنگام وقوع آنهاتهيه کرد. از طرف ديگر حتى اگر امکان ضبط اين‌گونه سخنرانى‌ها، مصاحبه‌ها يا مطالبخبرى نيز وجود داشته باشد، به لحاظ سرعت در خبررساني، که رسانه‌ها سعى دارند در اينميدان از يکديگر سبقت گيرند، ضرورت دارد خبرنگاران با تندنويسى مطالب به اين هدفتحقق بخشند.

     

     

    درست‌نويسى

     

     

    زبان وسيلهٔ ارتباط انسان‌ها با يکديگر است و هرزبان قواعد و دستور خاص خود را دارد، از اين‌رو هنگام نوشتن خبر ضرورى است که مطالبخبر به‌درستى انتخاب و براساس دستور زبان نگارش شوند.

     

     

    روان‌نويسى

     

     

    خبرنگار بايد تا آنجا که امکان دارد متن خبر را باجملات کوتاه نگارش کند. در آغاز اخبار به اصل موضوع بپردازد و از مقدمه‌چينىخوددارى کند. به کاربردن کلمات و صفات مترادف در بسيارى از موارد بر ابهام جملهافزايد. از تکرار کلمات نيز بايد پرهيز شود“.

     

     

    ساده‌نويسى

     

     

    دو رسانهٔ راديو و تلويزيون معمولاً بُرد وسيع دارندو مخاطبان آنها تمام آحاد جامعه هستند که ممکن است درصد قابل توجهى از آنان افرادبى‌سواد و کم‌سواد باشند، از اين‌رو بايد تلاش شود که خبرها ساده نگارش شوند تاتودهٔ مردم و خواص، هر يک متناسب با ادراک خود، بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

     

     

    خلاصه‌نويسى

     

     

    خبرنگار بايد تلاش کند تا براساس موضوع، موقعيت،زمان و مکان، حساسيت‌هاى داخل و خارج، نياز مخاطبان، اهداف رسانه و مجموعه‌اى ازديگر ارزش‌ها و اولويت‌ها دست به انتخاب مطلب بزند و از اين‌رو خلاصه‌نويسى اهميتزيادى دارد. مثلاً در سخنرانى يک‌ساعته، اگر خبرنگار بخواهد همهٔ آنچه را که بيانشده است براى مخاطب بنويسد، خبر او به ده‌ها صفحه خواهد رسيد، در حالى‌که خبر يکسخنرانى يک‌ساعته حدود يک دقيقه يا ۱۱۰ کلمه است. از سوى ديگر هرچقدر حجم مطالبنوشته شده بيشتر باشد، تنظيم مطالب دقت بيشترى مى‌طلبد و ارائهٔ خبر با تأخير مواجهمى‌شود که به‌سرعت خبررسانى لطمه مى‌زند.

     

     

    به‌گزينى کلمات وعبارات

     

     

    هر زبان گنجايش، ظرفيت و بلاغت خاص خود را دارد. ازاين‌رو کلمات نيز بار عاطفى خاصى دارند. با علم به اينکه کنار هم قرار گرفتن کلماتو بار آنها معنى خاصى به جمله مى‌بخشد، بايد به‌بار عاطفى کلمات و ايجاد معانىمناسب در جمله توجه کافى کرد.

     

     

    در هر خبر مکتوب چند لغت و مفهوم کليدىوجود دارد که به آن معنا و مفهوم مى‌بخشد؛ از اين‌رو انتخاب واژه‌ها و نحوهٔ بيانمطالب به مهارت برجسته نياز دارد.

     

     

    بعضى از کلمات ابزار قدرتمندى براى بيانحالت يک حادثه، بى‌اعتبار کردن، شرافت بخشيدن به مردم يا سازمان‌ها و ملل به شمارمى‌روند. اين کلمات ممکن است عمداً، ناآگاهانه يا حتى به‌طور تصادفى انتخاب شوند،اما به هر حال کلمات داراى جهت‌گيرى هستند و مى‌توانند در نگرش گيرندهٔ خبر،صرف‌نظر از آگاهى يا ناآگاهى او نسبت به آن، مؤثر واقع شوند“.

     

     

    گزينش مناسب اطلاعات

     

     

    خبرنگاران براى تهيه به هنگام خبر از سخنرانى‌ها،مصاحبه‌ها و رويدادها با مجموعهٔ فراوانى از اطلاعات مواجه هستند، چگونگى گزينشمطالب مهم و تازه به ميزان ادراک آنان بستگى دارد و چنانچه خبرنگار در زمينهٔ موضوعآگاهى نداشته باشد، کار گزينش مطالب با مشکل مواجه مى‌شود. براى اينکه در خبر تهيهشده اطلاعات گم شده٭ نباشد، ضرورت دارد خبرنگار دربارهٔ موضوع خبر، وقوف و آگاهىکامل داشته باشد تا امر انتخاب مطالب آسان شود.

     

     

    ٭ اطلاعات گم شده در خبر، به اطلاعاتى گفته مى‌شودکه وجود آن در خبر ضروري، ولى از ديد خبرنگار پنهان مى‌ماند.


    این مطلب تا کنون 6 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : کلمات ,بايد ,خبرنگار ,اطلاعات ,موضوع ,اين‌رو ,بايد تلاش ,مناسب اطلاعات ,نگارش شوند ,ضرورت دارد ,خبرنگاران بايد ,
    مهارت های نگارش خبر

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده